Dětská terapie je dynamický proces mezi dítětem a terapeutem, ve kterém dítě prozkoumává svým vlastním tempem a svým vlastním přístupem minulé a současné události, které vědomě i nevědomě ovlivňují jeho život. Hlavním nástrojem je dialogický terapeutický vztah. Terapeut pomocí hry, pro dítě nejpřirozenější činnosti, podporuje děti v uvědomování si a vyjadřování vlastních potřeb a rozvíjí vnitřní zdroje. Dítě si odžívá a zpracovává svá minulá či aktuální traumata. Vnitřní zdroje samotného dítěte, aktivované vztahem s terapeutem, přinášejí růst a změny. Významným prvkem v terapii je používání herních a projektivních technik, které terapeut využívá vzhledem k věku dítěte a jeho kognitivnímu a emocionálnímu vývoji, možnostem a schopnostem. Smysl hry a projektivních technik je vyrovnat se s nepříjemným zážitkem, odreagovat napětí, které vzniklo v minulosti či je aktuálně přítomné. Více o terapii níže v „Terapeutickém procesu“.
Doporučení: Terapii není dobré ukončovat předčasně, dokud dítě nemá zpracována svá niterná témata. Zpracování traumatických zkušeností může být pro dítě bolestivé. Je proto vhodné, aby rodič aktivně spolupracoval a dítě motivoval a podporoval. Pouze dokončený proces zpracování traumatu vede k obnově vnitřních zdrojů a úzdravě. Přerušení a nedokončení procesu může dítěti ublížit a prodloužit dobu vyrovnávání se s traumatem v budoucnu.
Rodiče přivádějí děti mladší 11 let na sezení osobně. Dítě starší 11 let může docházet samo bez doprovodu. Doprava a bezpečí dítěte během cesty na sezení je na odpovědnosti rodiče. Pokud rodič pošle na sezení samotné dítě mladší 11 let je to na jeho odpovědnosti. Musí o tom informovat terapeuta předem.
Jedno terapeutické sezení dítěte je poskytováno v délce 50min. Sezení u malých dětí (cca 3-5let) lze případně ukončit i dříve, pokud je dítě unavené, nenaladěné, samo si přeje či jiné důvody.
V rámci terapie spolupracuji i s rodiči. Vždy jednou za 4-5 terapií s dítětem je vhodná konzultace s rodičem (na délce se domlouvá individuálně dle aktuální potřeby).
Pravidla pro dobrou spolupráci 😊 :
- Omlouvání se z terapie včas (abyste nemuseli zbytečně platit storno poplatek☹).
- Pokud není možné z nějakého důvodu dorazit včas, prosím, pošlete zprávu (to samé i z mé strany).
- Z terapie není možné pořizovat jakékoliv audio ani video záznamy (ve výjimečných a předem domluvených případech je nutné písemné svolení terapeuta nebo klienta).
Terapeutický proces
- Navazování terapeutického vztahu
Vaše dítě a já strávíme nejprve nějaký čas tím, že budeme poznávat jeden druhého. Je to čas, který slouží k navození a prohloubení bezpečí a důvěry mezi námi a k nastavení hranic a limitů.
Tento vztah je pak dále zásadní pro terapeutický pokrok. - Kontakt
Kontakt zahrnuje schopnost být plně přítomen v našich interakcích. Pokud má dítě obtíže v kontaktu setrvat, zaměřuje se terapie na pomoc v jeho schopnosti kontakt navazovat a udržovat. Kontakt je zároveň navazován a vyhodnocován v průběhu každého sezení. Když je pro dítě nemožné se mnou být v kontaktu, respektuji to a beru jako příznak toho, že v tomto čase čelí nějakému náročnému a bolestivému tématu. - Kontaktní funkce
Kontaktní funkce znamenají využívání smyslů (dotyk, zrak, sluch, čich a chuť), uvědomění a fungování těla, vyjadřování emocí, používání jazyka a intelektu. Děti, které jsou úzkostné a ustarané, budou potlačovat přirozené životní funkce. Rozvíjení a zlepšování využití těchto funkcí organizmu je důležitou součástí terapeutického procesu. - Sebe-podpora
Tato oblast zahrnuje to, že dítěti pomáháme skrze sebevyjádření vybudovat jeho vnitřní sílu. Ta přichází s tím, když začíná poznávat a definovat sebe sama skrze vyjadřování svých přání, chtění a potřeb, a také toho, co má a nemá rádo, nápadů a názorů. Tak získává větší sebepodporu skrze zprostředkovávání zkušeností, že může činit volby, zvládat situaci a učí se přijímat podporu své síly. Zabýváme se množstvím her a činností, které jsou určeny na rozvoj sebe-podpory. - Vyjadřování emocí
Sebe-podpora je předpokladem pro projevení nevyjádřených nebo potlačených emocí. Práce s vyjadřováním emocí znamená pomáhat dětem s porozuměním, co pocity jsou, naučit se rozpoznávat fyzické doprovodné projevy emocí, projevovat nevyjádřené emoce, které zabraňují zdravému fungování, a učit se dovednost, jak vyjadřovat emoce, např. hněv, bezpečným a efektivním způsobem. K emoční práci je využívána celá řada tvořivých, expresivních a projektivních technik, např. malování, modelování z hlíny, loutky, práce s pískovištěm a figurkami, vyprávění příběhů, hudba, tvořivá dramatika… - Sebe-pečující práce
Zaměřením této části práce je pomoci dítěti změnit negativní mínění o sobě, které si osvojilo v mladším věku. Tyto negativní soudy sebe sama jsou vynášeny na světlo a přehodnocovány, nebo se dítě učí být více pečující vůči svým částem, kterých se týkají. To je nezbytné pro cíl terapie, což je podpořit úplnou integraci, aby si dítě umělo poradit s náročným úkolem vyrůstat emočně zdravé, efektivně a bez nevyřešených životních témat. - Zabývání se procesem
Obecně lze proměnit nežádoucí chování skrze výše popsanou práci. Ale i když problémy mizí, může často dítě pokračovat ve využívání neúčinných strategií při snaze naplnit svoje potřeby. V terapii může dítě experimentovat a objevovat nové způsoby, jak se v životě chovat. Také může získávat nové nástroje, které jsou více vhodné, aby dokázalo získat podporu od svých blízkých a svého okolí, když ji potřebuje. - Závěrečné setkání
Aby z naší společné práce bylo možné vyvozovat závěry, je třeba, aby proběhlo několik sezení. Dítě se potřebuje naučit nechat věci plynout a umět jít dál. Je to čas evaluace a projektování, jak se chovat směrem k budoucnosti včetně technik, jak si v ní umět dále poradit. Během tohoto času se může u dítěte projevit fáze bez posunu (plató) a později i nové symptomy nebo chování, které ukazují, že je zralé pro další práci. Budeme spolupracovat a společně hledat dobu, kdy je pro dítě nejlepší naši spolupráci uzavřít. - Práce s rodinou a vzdělávání rodičů
Je nezbytné, abychom pracovali společně, jako podpůrný tým. Budeme sdílet perspektivu a zkušenosti a hledat, jaký pokrok dítěte zaznamenáváme. Budeme se pravidelně scházet i s vámi a dítětem i s vámi bez dítěte. Mohu vás požádat, abyste vyzkoušeli nové způsoby/úkoly rodičovského chování, které může podpořit terapeutický proces i v čase mimo individuální terapii.
(terapeutický proces zpracovaly PhDr. A. Michalová a PhDr. A. Vávrová – indept.cz + gestalt-praha.cz)